onsdag 11 januari 2012

Nikita(1990)



Regi: Luc Besson
Skådisar: Anne Parillaud, Marc Duret, Patrick Fontana, Jean Reno

Nikita är Luc Bessons fjärde långfilm. Denna har stor likhet med den bättre Leon som kom fyra år efter denna. Många lyfter denna som den bästa av hans filmer men det är enligt mig inget mer än en bra mellanrulle av Luc. Han sätter den bästa scenen i början då han återanvänder kameravinklarna och musiken ifrån Subway. Scenen visar direkt att Nikita har hamnat i helt fel umgängeskrets. De ser rebeliska ut de ser arga ut och de går in och rånar en butik men allt går fel och Nikita skjuter en av poliserna som försöker stoppa rånet. Regeringen arrangerar så att Nikita inte finns på pappret längre. Sedan omvandlar regeringen Nikita till en lönnmördare.

Nikita är en intressant karaktär men jag kan inte riktigt ta till mig henne. Jag bryr mig inte speciellt mycket om vad som händer henne helt enkelt. Hon spelas däremot bra av Anna Parillaud som kunde blivit riktigt stor om hon försökte. Men det finns några genialiskt roliga sekvenser med Nikitas "farbror" och man, ni som sett filmen vet vad jag pratar om. Sammt Jean Renos inhopp som "städare" i slutet av filmen. Musiken är inget jag minns och fotot klarar sig. Längden är nästan perfekt för utvecklingen men lite karaktärs historia runt Nikta skulle inte skadat.

Skådespelare: 4/5
Regi: 3/5
Manus 3/5
Musik: 2/5
Foto och kamera: 4/5
Längd: 4/5

slutbetyg: 20/30...  slutbetyg 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar